Skoleprisvinneren: Reidun Dahl Schlanbusch

Publisert 21.02.2017
Intervju med Reidun Dahl Schlanbusch, en av elevene som vant Holbergprisen i skolen 2004 med forskningsprosjektet “Er OL vennskapsleker mellom nasjoner, eller en politisk arena for politiske konflikter?”

Intervju av Julia Beate Bådsvik, 2015.

Hva har du drevet med siden du vant Holbergprisen i skolen, og hva driver du med nå for tiden?

Vi vant jo i 2004, da var vi den første skolegruppen som deltok og det er hele 11 år siden. Siden den tid ble jeg først ferdig med videregående, så tok jeg meg et friår hvor jeg reiste til Frankrike og studerte språk og kultur. Det var et veldig annerledes år, med reising rundt omkring, før jeg begynte på NTNU i Trondheim på sivilingeniør. I løpet av studieløpet reiste jeg på utveksling, igjen til Frankrike, og etter endte studier har jeg nå jobbet i to år. Jeg jobber for Sinef Byggforskning, hvor jeg jobber som forsker. Avdelingen jeg jobber på heter Klima, Miljø og Arkitektur, så det innebærer at jeg forsker på hvordan man kan redusere klimagasser og forurensning i byggenæring.  Jeg trives veldig godt!

Er du fortsatt interessert i fagfeltet du forsket på?

Jeg er fortsatt interessert i humaniora og samfunnsvitenskap, selv ved sivilingeniørstudiet. Jeg har vært veldig opptatt av at det ikke bare skal være realfagsvitenskap, men at man kan sette det i sammenheng, kontekstualisere det, og det å ha perspektiv på hva man gjør. I vårt firma er det både samfunnsvitere, arkitekter og sivilingeniører som jobber sammen, og interessen følger meg hele veien, det er ikke sånn enten-eller, svart-hvitt. Jeg har også en blogg (www.smallprint.no) sammen med noen jeg studerte med, hvor vi skriver om teknologi og miljø, å sette vitenskapen inn i sammenheng, og hvordan teknologi tar samfunnet videre.

Hvilke tanker har du rundt Holbergprisen i skolen, og det å lære seg forskning i videregående skole?

Jeg tror den formen for prosjektarbeid, hvor man sitter sammen og prøver å finne ut av noe som ikke har et fasitsvar klart i kateteret til læreren, er en veldig nyttig prosess. Jeg jobber i grunn slik fortsatt, det er veldig ålreit!

Hva synes du ville vært aktuelt eller spennende som tema for fremtidige prosjektoppgaver?

Jeg tenker litt på de som går på videregående nå er av 22-juli generasjonen, som 17-18 åringer så er de unge, men de hadde gjerne venner og familie på Utøya som ble påvirket av det som skjedde der. Det ville være interessant å høre hva de har å si om hva som skjer i verden, med religiøs fanatisme og terrorisme. Julia Kristeva som vant i 2004 er jo relevant i den sammenheng også.